Wat kost een website laten maken

Bijdrager krijgt heel vaak de vraag hoeveel het kost om een nieuwe website te laten maken. Natuurlijk ben je benieuwd op welke kosten je moet rekenen. De vraag die je stelde was alleen vergelijkbaar met: “Wat kost een auto”. Er zijn nogal wat factoren die daar invloed op hebben. Al is antwoord dus niet eenvoudig, toch krijg je op deze pagina wel een goed idee. Een tipje van de sluier: het maakt onder andere uit welke functies je website moet hebben, hoeveel tekst en beeldmateriaal er al aanwezig is, in hoeverre het design al is gemaakt en bij wie je je website laten maken.
ik wil graag iemand spreken

Factor 1: De website



Hieronder vind je een aantal factoren van de website die invloed hebben op de kosten.

  1. Statische of dynamische website

    Een website waarvan de inhoud nadat deze is opgeleverd nauwelijks wijzigt (statisch) zal over het algemeen een minder hoog kostenplaatje hebben dan een website waarvan de inhoud steeds weer wijzigt. Hiervoor kun je denken aan een blog module toevoegen en de layout aanpassen of de optie om podcasts te delen via je site.

  2. Website of webshop

    Wanneer er naast een website ook een offerte module of webshop gebouwd en eventueel ingericht moet worden zal dit van invloed zijn op de prijs. Er zijn meer functies nodig en koppelingen met systemen van derden zoals een boekhoudprogramma, verzendservice of betaalmogelijkheid verdienen allemaal zorgvuldigheid en aandacht.

  3. Veel of weinig plugins

    Plugins zijn stukjes code die je in de website kan gebruiken om functies toe te voegen zonder dat je daarvoor opnieuw het wiel uit vind. Sommige plugins zijn open source, en dus gratis te gebruiken. Deze gratis plugins hebben bijna altijd een premium versie waarbij er meer functies mogelijk zijn of waarbij de code meer optimaal is voor het gebruik op de website. Andere, meer ingewikkelde of specifieke plugins moet je aankopen. Dit kan een eenmalig of jaarlijks terugkerend bedrag zijn.

    Bijdrager bouwt websites volgens een plugin dieet. Alles wat niet met een plugin hoeft programmeren we zelf. Toch zijn er situaties waarin een plugin de juiste keuze is. Sommige plugins voorkomen een heel lang ontwikkeltraject en de daarbij behorende kosten. Een goed voorbeeld is Woo ( voorheen Woocommerce).

  4. Is de site responsive / kan je hem als WebApp gebruiken?

    Een site responsive maken is bij Bijdrager standaard. Responsive houd in dat de website op ook op zowel desktop als mobiel goed te bekijken is. Daarnaast is het optioneel mogelijk om van je website een WebApp te maken. Dit geeft terugkerende bezoekers de mogelijkheid om de site als app op hun telefoon of tablet op te slaan. Wanneer de website veel terugkerende bezoekers heeft is het het overwegen waard. Door direct via hun telefoon je site te bezoeken verklein je de kans dat ze hun product bij de concurrent bestellen.

  5. SEO

    Seo is een nooit stoppend proces. Net als je denkt dat je het onder controle hebt, veranderen de spelregels. Wel zijn er een paar basisvoorwaarden die altijd gelden. Technische optimalisatie en de snelheid waarmee je website laad zijn daar voorbeelden van. Bijdrager levert elke website SEO ready op. Dat wil zeggen: Wanneer je besluit met SEO te beginnen, start je niet vanaf nul. Je kunt dit echter zo gek maken als je zelf wil.

  6. Overige factoren

    Een andere factor om rekening mee te houden zijn de jaarlijks terugkerende kosten. Denk hierbij aan onderhoudskosten. Vanzelfsprekend zal een webshop meer onderhoudskosten met zich meebrengen als een website. Ook het aantal betaalde plugins met een maandelijks of jaarlijks tarief speelt een rol. Bij Bijdrager werken we met een plugin dieet en deze kosten zullen we dus zoveel mogelijk proberen te beperken. Beheerkosten. Wanneer je de website laat beheren door Bijdrager worden deze kosten op uurbasis in rekening gebracht. Hoe beter je de gegevens aanlevert, hoe minder tijd dat kost. Natuurlijk kan je dit beheer ook (deels) voor je eigen rekening nemen. Hou er wel rekening mee dat wanneer er dan iets stuk gaat de kosten voor het herstel voor jou zijn.

Bovenstaande zijn nog maar een paar factoren die invloed hebben op de kosten die komen kijken bij het bouwen van de website. Het is zo simpel nog niet…

Factor 2: De inhoud



Een andere factor om rekening mee te houden is de inhoud van de website. Wat komt er allemaal op de website te staan?

  1. Teksten

    Zijn alle teksten die je op je website wil hebben al aanwezig? En zo ja, zijn deze teksten nog up-to-date? Mogelijk wil je de teksten (laten) vertalen in een andere taal. Of je gaat aan de slag met SEO en de teksten moeten om die reden herschreven worden. Allemaal factoren die meespelen in de kosten.

  2. Afbeeldingen

    Is er al beeldmateriaal aanwezig? Met beeldmateriaal bedoelen we foto’s en/of illustraties. Wanneer deze aanwezig zijn, zijn ze dan nog wel geschikt voor gebruik op de nieuwe site? Soms zijn de foto’s al oud en is de resolutie te laag voor een moderne uitstraling. Of het bestaande beeldmateriaal past niet meer bij de uitstraling van je bedrijf. Wanneer je een webshop hebt met wisselende producten is dit zelfs een terugkerende factor.

  3. Juridische en overige verplichte documenten

    Afhankelijk van het type website zijn diverse documenten verplicht. Je kunt hierbij denken aan een privacy verklaring, algemene voorwaarden, leveringsvoorwaarden of hoe je met klachten om gaat. Heb je deze documenten al in je bezit? Zijn ze nog up-to-date?

  4. Vullen van de website

    Ga je zelf je website vullen of laat je dat door Bijdrager doen. Het eerste klinkt goedkoper maar is zeker niet altijd het geval. Wanneer gestructureerd en volgens bepaalde specificaties aangeleverd kan Bijdrager dit soms veel sneller dan iemand die niet gewend is met websites te werken. Of het nu in tijd of geld is, deze factor is altijd van invloed.


De ervaring leert dat de teksten, als die al aanwezig zijn, vaak herschreven moeten worden in verband met SEO. En voor beeldmateriaal kan een professionele fotoshoot het verschil maken qua uitstraling.

Factor 3: De Bouwer



Tussen websitebouwers onderling zit ook nogal wat verschil. De een installeert een thema met een page builder en een aantal plugins en laat je zelf aan de gang gaan.
De ander, waaronder Bijdrager, probeert met een plugin dieet de website zo snel mogelijk en de jaarlijkse kosten zo laag te houden.

Daarnaast vult Bijdrager in ieder geval een deel van de website voor je. Bij kleine websites, mits de info goed aangeleverd wordt, in veel gevallen zelfs alles.

Een ander verschil is de mate waarin er met de klant wordt meegedacht. Werkt je bouwer om er zoveel mogelijk websites per week uit te stampen of neemt deze de tijd voor jouw project. Wanneer je vanuit een puur creatief oogpunt werkt, dan vraagt dat een andere aanpak dan wanneer je vanuit een conversie gerichte aanpak werkt. Daarnaast speelt ook de klantenservice, het gemak waarmee je elkaar kan bereiken als er wat is, uiteraard een rol.

Een freelancer of een kleine agency zal in de regel iets goedkoper zijn dan een groot webdesign bureau.

Goedkoop een website laten maken?



Ik kan toch ook via WordPress een gratis website (laten) maken?
Het klopt dat je, buiten de investering van je tijd om, via WordPress.com een gratis website kan maken. De opties voor layout en functies zijn dan heel beperkt. Let op, WordPress.com is iets heel anders dan WordPress.org waarmee de WordPress websites van Bijdrager worden gemaakt.

Je kan zelfs helemaal gratis een domeinnaam aanvragen. In plaats van een standaard domeinnaam zoals bijdrager.nl, krijg je dan een WordPress domeinnaam. In het geval van Bijdrager zou je dan bijdrager.wordpress.com heten. Je maakt dan gratis reclame voor WordPress, daarnaast staat dat toch ook minder professioneel.

WordPress kost toch sowieso geen geld?
Het klopt dat de software van WordPress open source is en je dus geen geld hoeft te betalen voor de basisstructuur van deze software. Daarmee is het echter nog niet gratis. Om van die gratis software een goed werkende site te maken gaan er nog heel wat stappen aan vooraf. Het maken van een website kost heel wat tijd en die moet uiteraard betaald worden.

Ook premium plugins kosten geld. Soms eenmalig maar steeds vaker met een jaarabonnement. Denk dus bij de bouw van een website ook na over de kosten onderhoud website per jaar. Buiten de WordPress software heb je ook nog een domeinnaam en een hosting abonnement nodig.

Kan de websitebouwer dan WordPress niet installeren dat ik de site bouw?
Uiteraard. Vergis je er alleen niet in hoeveel tijd dat bouwen kost. Voor de meeste ondernemers is tijd niet iets waar ze teveel van hebben. Je websitebouwer heeft bovendien al veel ervaring met het bouwen van websites. Je betaald ook voor deze kennis en ervaring. Hierdoor verlopen opdrachten ook sneller en efficiënter.

Het komt met enige regelmaat voor dat iemand die enthousiast aan de klus begon toch uiteindelijk een webdesigner / websitebouwer moet inschakelen. Of dat een bepaalde handeling onverwachte en ongewenste gevolgen heeft. Soms zijn daar dan hogere kosten mee gemoeid.

Wat kost een website laten maken?



Wat kost een website laten maken: de investering

Heb je de informatie op deze pagina doorgelezen? Dan ben je er inmiddels wel achter dat het antwoord op : Wat kost een website laten maken” niet zo eenvoudig is.
Net als de vraag ” Wat kost een auto” moeten we dus een flinke slag om de arm houden.
Dus, dan nu bij benadering: wat kost het om een professionele website laten maken?

Basis website: WordPress installatie | Webdesign in huisstijl van je bedrijf | Responsive | Voorbereid op SEO | 1-5 content pagina’s | 1 contactformulier | vanaf € 1195 excl. BTW *

Basis website +: WordPress + eventuele plugins installatie** | Webdesign in huisstijl van je bedrijf | Responsive | Voorbereid op SEO | 1-5 content pagina’s | 1 contactformulier | blogmodule | vanaf € 1399 excl. BTW *

Basis webshop : WordPress + plugins installatie**| Bestel en Betaalmogelijkheden | Webdesign in huisstijl van je bedrijf | Responsive | Voorbereid op SEO | 1 landings pagina | 1 contactformulier | blogmodule | vanaf € 2500 excl. BTW *

Basis webshop +: WordPress + plugins installatie**| Bestel en Betaalmogelijkheden | Inrichten tot 4 productgroepen | Webdesign in huisstijl van je bedrijf | Responsive | Voorbereid op SEO | 1 landings pagina’s | 1 contactformulier | blogmodule | vanaf € 2995 excl. BTW *

Custom website of webshop: prijs op aanvraag

Aan bovenstaande prijzen kunnen geen rechten worden ontleend. Onderhoudskosten 6 maanden inbegrepen.

* Let op: bij deze voorbeelden zijn speciale functies zoals onder andere een webshop, evenementen kalender, custom post types etc. niet inbegrepen. Ook volledige technische SEO is niet in deze prijs meegenomen
**De eventuele (terugkerende) kosten die aan deze plugins verbonden zijn zijn niet inbegrepen. Bijdrager gebruikt zo weinig mogelijk (betaalde) plugins dus in de meeste gevallen zijn deze kosten beperkt.