Wat is SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization.
SEO is alles wat wordt gedaan om de kwantiteit en kwaliteit van organische website bezoekers te verbeteren zodat je online beter vindbaar bent zonder advertentieruimte in te kopen bij een zoekmachine. Op deze pagina leer je wat deze termen betekenen en hoe Bijdrager jou kan helpen.

Er zijn veel manieren je website of webshop in Google, Bing, DuckDuckGo of andere zoekmachines beter vindbaar te maken voor de juiste mensen. Bijdrager kan je hierbij helpen door je website technisch te optimaliseren, de kwaliteit van de inhoud te bewaken en te zorgen dat je website aansluit bij je doelgroep.

→ ik wil graag iemand spreken
Wat is SEO

SEO | Kwaliteit 



Met SEO kwaliteit bedoelen we de kwaliteit die een bezoeker van je website meebrengt of krijgt.
Anders gezegd: de waarde die de website bezoeker heeft voor de eigenaar van de website. En andersom, de waarde die de website heeft voor de bezoeker.

SEO kwaliteit hoog = Bezoekers vinden op jouw website of webshop de informatie of het product waar ze naar zochten.

SEO kwaliteit laag = Bezoekers vinden de informatie of het product waar ze naar op zoek waren niet. De bezoekers vallen buiten je doelgroep.

Voorbeeld 1

Jenny is online opzoek naar een andere auto. Ze heeft €2000,- te besteden.

Websites die tweedehands auto’s aanbieden (denk aan autotrack.nl of mobile.de) hebben mogelijk wel een auto binnen haar budget. Voor autotrack.nl en mobile.de is Jenny een bezoeker met waarde. En voor Jenny is er op deze websites kans op slagen.

De SEO kwaliteit is hoog.

Voorbeeld 2

Jenny is online opzoek naar een andere auto. Ze heeft €2000,- te besteden.

Websites van merkdealers (denk aan BMW of Lamborghini) hebben geen aanbod binnen het door Jenny te besteden bedrag. Jenny zal op deze websites nu niet slagen in haar zoektocht naar een nieuwe auto.

De SEO kwaliteit is laag.

Uiteraard kan het zo zijn dat Jenny in de toekomst wel een groter budget te besteden heeft. Daarom kan het bezoek op de lange termijn wel voordeel opleveren door merkbinding. 

SEO | Kwantiteit



Wanneer de kwaliteit van mensen die op je website komt heel goed is, dan is het van belang om zoveel mogelijk van deze bezoekers naar je website te krijgen. De hoeveelheid mensen van goede kwaliteit bepaald de kwantiteit van je SEO.

Het is dus zaak deze mensen te laten weten dat jij het antwoord of product hebt op hun vraag. Een traditionele methode is het plaatsen van een advertentie of redactioneel stuk in een krant of tijdschrift, een radioreclame, een billboard enzovoorts. Online kan je ook gebruik maken van het inkopen van advertentieruimte bij zoekmachines. Dat heet SEA.

Wanneer je middelen inzet om gevonden te worden via een zoekmachine als Google of Bing zonder deze zoekmachines te betalen voor advertentieruimte spreek je van SEO. Het optimaliseren van deze zoekresultaten hoort daarom ook bij kwantiteit.

Organische bezoekers



Wanneer je een willekeurig product of zoekterm in Google of Bing invoert krijg je een pagina met zoekresultaten. Deze pagina noem je een Search Engine Result Page (SERP) . Het eerste deel van een SERP bestaat uit advertenties. Op deze plaats vind je websites die de zoekmachine betalen om bovenaan aan de pagina te staan (SEA).  

Onder deze betaalde plaatsen, vind je websites die bovenaan staan omdat de zoekmachine denkt dat die websites het beste antwoord gaan geven op de vraag van de zoeker. Ook algoritmes bij de zoekmachines spelen een rol in de plaatsing van deze resultaten. Hoe hoger je staat, hoe meer kans dat iemand die op zoek is op jouw link klikt.

Organische bezoekers zijn mensen die je website vinden via een zoekmachine als antwoord op hun zoekopdracht via de links waarvoor niet is betaald.

Pagina optimalisatie



Het verbeteren van de vindbaarheid in Google of Bing begint met een analyse van je website.

  1. Zijn er achterstallige updates?
  2. Hoe snel is je website?
  3. Zijn er verbeteringen mogelijk, of zelfs noodzakelijk, met betrekking tot de gebruikte code?

Na het opstellen van dit technische gezondheidsrapport bespreekt Bijdrager met jou de stappen die kunnen en soms moeten worden genomen.

Om te zorgen dat je website en bezoekers waarde voor elkaar hebben is het belangrijk dat de informatie op je website de vraag die je bezoeker stelde beantwoord of dat het product aanwezig is waar de persoon naar zocht. Daarnaast is het heel belangrijk dat je website voor een zoekmachine vindbaar is.

Verder moet je website zo worden opgebouwd dat hij is geschreven voor mensen maar dat de zoekmachine hem begrijpt. Om dat te bereiken moet de informatie op een gestandaardiseerde manier worden aangeleverd. Bijdrager helpt hier graag bij.

Tijden veranderen. Vroeger waren keywords het gouden ei van SEO. Ze doen nog steeds mee, maar het schrijven van een vloeiend verhaal is minstens zo belangrijk. Daarnaast doen ook de afbeeldingen mee in de zoekresultaten. Sterker nog, ze worden steeds belangrijker. Heb je die al eens geoptimaliseerd?

Laadsnelheid verbeteren



Een trage website betekend verlies van klanten. De laadsnelheid van je website is extra belangrijk voor mensen die je website bezoeken via een mobiel apparaat of op een plaats met een tragere verbinding.

Bijdrager analyseert de oorzaak van een trage website en rapporteert deze. Uiteraard wil Bijdrager je ook helpen om de oorzaken op te lossen.

Hieronder vind je een lijstje met veel voorkomende redenen:

  • (Teveel) Plug-ins die niet goed met elkaar samenwerken
  • Problemen met je thema of page builder.
  • Teveel niet geoptimaliseerde afbeeldingen
  • Onjuiste code in je website
  • Goedkoop hostingpakket of slecht ingestelde hosting
  • Landurig geen onderhoud gepleegd

Competitie analyse



Je kunt Bijdrager ook een competitie analyse laten uitvoeren. Hierin wordt duidelijk wat jouw online positie is ten opzichte van andere bedrijven binnen dezelfde doelgroep. Vaak weet je zelf al heel goed wie je (con)culega’s zijn. Maar wat doen zij beter dan jij? Waar liggen de kansen voor jouw online succes? Dat zoekt Bijdrager voor je uit.

Wat is SEO? Nog even dit…



Het is nooit klaar. SEO is een doorlopend proces, zodra iedereen de regels kent passen de zoekmachines ze weer aan en moet je strategie worden gewijzigd.

Om actueel te blijven moet je daarnaast de inhoud van je website vrijwel continu aanpassen en verbeteren. Bijdrager kan je daarin adviseren.

SEO is te wisselend en uitgebreid om alles op 1 pagina weer te geven. In een persoonlijk gesprek vertellen we je graag meer gericht op jou specifieke situatie. . Waar wacht je nog op!